Derfor bør du ha med brødskive på eksamen

Vær smart når du skal ha eksamen - ta med brødskive i matpakka! Ernæringsfysiolog Mari Eskerud forklarer hvorfor.
Skriv ut

Du er inne i en intens eksamensperiode, og det siste du tenker på er å prioritere et sunt kosthold. Da er det lett å glemme at sunn mat og energi er enda viktigere nå enn ellers. For riktig mat er avgjørende for å prestere godt – både fysisk og mentalt.

 

Marie Eskerud

Ernæringsfysiolog Mari Eskerud

– Å lese til eksamen er i høyeste grad en mental prøvelse og da er det ikke likegyldig hva du spiser. Mange sitter så konsentrert at de glemmer eller lar være å prioritere spisepauser. Det fungerer gjerne en stund, men så går du fort i kjelleren, forteller klinisk ernæringsfysiolog, Mari Eskerud. Hun jobber med matintoleranse på Lovisenberg Diakonale Sykehus og blogger på marieskerud.com om riktig balanse og sunn mat.

 

Trenger mer fiber

– Grove kornprodukter egner seg veldig godt som mat på eksamen og lesedager, fordi de inneholder langsomme karbohydrater og fiber som gir en mer langsom blodsukkerstigning enn det sukkervarer gjør, forklarer Eskerud.

 

Grovt brød anbefales faktisk til alle dagens måltider, fordi det er en viktig kilde til vitaminer, proteiner og fiber. Et gjennomsnittlig fiberinntak for voksne ligger på rundt 17 gram per dag, mens anbefalt mengde er 25 til 35 gram fiber hver dag. Spesielt kvinner har for lavt inntak av fiber.

 

En av egenskapene til fiber er at det bidrar til en lengre metthetsfølelse, noe som gjør det lettere å spise tilstrekkelig med mat, uten å spise for mye. Vitaminene og proteinene du får gjennom brød, er dessuten med på å legge grunnlaget for vekst, utvikling, vedlikehold og prestasjon, som er nettopp det du trenger under en tøff eksamensperiode. En bonus er at spiser du sunt gjennom dagen, er det mindre sannsynlig at søtsuget kommer snikende utover dagen.

 

Hyppig hjernemat 

– Det er jo mange som øker inntaket av snop og snacks i eksamensperioden, for å motivere seg selv og for å holde ut lange lesedager. Det er en rask løsning, men inntak av sukkervarer er dårlig for konsentrasjonen på sikt, minner Eskerud oss på. Etter den raske energien kommer du fort tilbake på energinivået du var på før du spiste, og gjerne til et enda lavere nivå.

student spiser brød mens hun leser

 

Hjernen trenger også regelmessig påfyll av energi for å fungere best mulig over lange eksamensdager. Blir du slapp, ukonsentrert eller får vondt i hodet, kan det være tegn på at hjernen ikke har fått den næringen den trenger.

 

Klarer du å opprettholde en god måltidsrytme med 4-6 måltider om dagen, holder blodsukkeret seg stabilt, konsentrasjonen øker, du får mer overskudd, bedre humør og du presterer bedre. Samtidig gir det økt forbrenning og mindre lagring av fettvev, noe som er positivt i en eksamensperiode hvor man sitter mye rolig over en lang periode.

 

 

Les også: Slik oppbevarer du brødet best

 

Godt pålegg

Er du glad i å bake selv, er Eskerud sitt tips å fylle opp fryseren med gode, grove rundstykker før eksamensperioden begynner. Da er det både raskt og enkelt å smøre matpakke når du har det travelt om morgenen.

 

– Og så er det lov å unne seg godt pålegg! Kjøp en god skinke, en annen ost enn den du vanligvis bruker og pynt brødskivene med cherrytomater, salatblader og paprika. 

 

Eller gjør det enkelt, stikk innom bakeren og unn deg gode, grove brød eller rundstykker i eksamensperioden.

 

– Selv om det er litt dyrere der enn på matbutikken, er det mye billigere enn å kjøpe ferdigsmurt og veldig godt! Du får også godt, grovt brød til en rimelig og studentvennlig pris i butikken. Brødmat er alltid en økonomisk god løsning, slik at du ikke behøver å bruke hele månedsbudsjettet i kantina på skolen. Også er påsmurt superpraktisk å ha med seg som niste på eksamen! – avslutter Mari Eskerud.

 

 

Sist oppdatert: 07. april 2017

Les eller skriv kommentarer