Glutensensitivitet – fakta, hype eller noe midt i mellom?

Det forskes mye på helseeffekten av gluteninntak. Over hele verden publiseres fortløpende nye rapporter og analyser, og Opplysningskontoret for brød og korn har høsten 2015 gått gjennom drøyt 80 av de sist publiserte forskningsrapportene på temaet.
Skriv ut

Ikke kutt gluten uten grunn

Professor i medisin ved Oslo universitetssykehus Rikshospitalet, Knut E. A. Lundin, har jobbet mye med temaet.

Knut E. A. Lundin, professor i medisin ved Oslo universitetssykehus Rikshospitalet

Knut E. A. Lundin

 

– Vi vet godt hva cøliaki er, men vi vet langt mindre om glutensensitivitet. Og vi har dessverre ingen klare retningslinjer for hvordan vi skal finne ut om pasientene egentlig har det. Så der har forskningen kommet ganske kort, sier Lundin.

 

Han sier det er usikkert hva det er folk reagerer på når de spiser kornprodukter.

 

– Vi er sikre på at mange mennesker i befolkningen oppfatter at de reagerer når de spiser korn. Det vi er usikre på er om det egentlig er glutenet i kornet som gir den reaksjonen, eller om det heller er sukkerforbindelsene i kornet som tas dårlig opp i kroppen og som gir luft i tykktarmen og urolig mage, sier Lundin.

 

Noen kutter ut gluten for sikkerhets skyld. Er det noen vits?

 

–        Nei, vi har ingen data som tilsier at man skal kutte ut gluten for å være sikker. Jeg tviler på at det er tilfelle. Det er ingen forskning eller studier som underbygger det. Mennesker har tross alt spist gluten i 10.000 år og det er veldig stort konsum over hele verden. Det er derfor svært usannsynlig at det skulle være farlig, mener Lundin

 

Det er kun de med den autoimmune sykdommen cøliaki som virkelig må holde seg unna gluten. De har en overfølsomhet som gir betente slimhinner hvis de spiser gluten. Tarmtottene reduseres og dermed evnen til å ta opp næringsstoffer fra kosten. Cøliaki er enkelt diagnostisert hos din fastlege.

 

Lundin understreker at det i kornet finnes mange viktige næringsstoffer som det er viktig å få i seg nok av, og at norske helsemyndigheter tvert imot anbefaler oss å spise mer grove kornprodukter, ikke mindre.

 

Glutenfritt og vekt

Tine Sundfør

I de kornproduktene der man fjerner gluten, blir glutenet, som er proteinet i kornet, tatt vekk, slik at det i hovedsak kun er stivelsen som er igjen. For de fleste som ønsker å gå ned i vekt, er det nettopp stivelsen man ønsker å kutte ned på. Mindre proteiner i kosten gjør at en raskere føler seg sulten. Da kan det bli lett å spise mer, når man ønsker å spise mindre.

 

–     I tillegg til at glutenfrie varianter av glutenholdige kornprodukter inneholder mer stivelse og mindre protein, inneholder det også mindre mineraler og andre næringsstoffer. Så å tro at det for en som ikke har cøliaki er sunnere å spise glutenfritt, er helt feil, sier doktorstipendiat og klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

 

Når noen opplever å gå ned i vekt når de kutter ut gluten, tror hverken Sundfør eller Lundin det handler om glutenet.

 

–     Hvis man opplever en vektnedgang av å kutte gluten, tror jeg det først og fremst handler om at folk blir mer bevisst på hva de spiser. Det vil ha en stor effekt på vekten å droppe de typiske glutenholdige produktene som pizza, pasta og hvitt brød. Eller, når du ikke lenger spiser kakestykket du blir tilbudt når du er på besøk, eller tar med deg en bolle i farta når du er sulten, så vil du nok merke det på vekten. Mat er som mote. Trendene kommer og går. Tidligere var det melk mange ikke skulle ha. Nå ser det ut til å være gluten, sier Sundfør.

 

Hva er gluten?

Gluten er en gruppe proteiner som finnes i kornkjernen i de fleste vanlige kornslag, blant annet hvete, spelt, bygg og rug.  Gluten gjør at gjærbaksten hever seg. Det fungerer også som et bindemiddel i deigen og gjør den lettere å jobbe med. Les mer om gluten.

 

Sist oppdatert: 15.12.15

Les eller skriv kommentarer