Spis mer havre!

Havre er en av de sunneste kornsortene vi har. Det er i tillegg lettvint å lage god mat med, og dessuten velsmakende og billig. Så vær snill mot deg selv - sett havre på menyen.
Skriv ut

Havre har flere helsefremmende egenskaper, det har de fleste fått med seg. Men mat med havre, som brød, grøt eller energibarer, er også super treningsmat.

 

Flere idrettspersoner sverger til havregryn som påfyll før og etter en økt. Store havregryn er ypperlig å spise før fordi det fordøyes langsomt og gir stabilt blodsukker over lengre tid og dermed energi gjennom lange og harde treningsøkter. Mens lettkokte havregryn gir raskt påfyll av energi etter endt økt. Det funker også like bra med et par skiver grovt havrebrød et par timer før økten og en havrebar som påfyll etterpå. 

 

På grunn av havrens effekt på blodsukkerkontroll har kornet en gunstig effekt ved diabetes.

 

Også hjertet har godt av fiber fra havre. Det senker kolesterolet vårt ved å binde kolesterolrike gallesalter i tarmen slik at mindre reabsorberes. Kroppen må da bruke mer av «eget» kolesterol til å produsere ny gallesalter. Havrens innhold av de løselige kostfibrene betaglukaner får mye av æren for dette, men mye tyder på at kombinasjonen med andre stoffer som finnes naturlig sammen med havrefibrene gir den gunstige effekten.

 

Havre på menyen

Av havre lages havregryn, havremel og havrekli – alle kan bakes med. Men i havre er det ikke gluten, og du må derfor blande havre med andre kornarter for å oppnå et godt bakeresultat. Bakst tilsatt havre får lengre holdbarhet på grunn av havrens naturlige innhold av antioksidanter. Havre i bakst gir en nøtteaktig smak som mange liker. 

 

Bytt gjerne ut noe av hvetemelet med havregryn når du lager vafler eller boller. Å blande havregryn i kjøttdeigen når en lager kjøttkaker er en velbrukt måte å drøye kjøttet på, samtidig som det gir mer smak og tyggemotstand.

 

1 Havreblings

Havrebrød passer godt sammen med ulike pålegg. Legger du varmrøkt pepperlaks mellom to brødskiver får du  en lekker sandwich som smaker ekstra godt ute.

 

Blings med pepperlaks

 

>>Se oppskrift her

 

2 Bakerens havrebrød

Dette brødet tar litt tid å bake, men langtidsheving gir brødet ekstra god smak. Nyt havrebrødet nybakt fra bakeren eller direkte fra din egen ovn.

Bakerens havrebrød

 

>>Oppskrift på bakerens havrebrød trinn for trinn

 

3 Havrescones

Scones er perfekte til frokost og lages kjemperaskt med bakepulver som hevemiddel. Sett deigen om kvelden og stek dem mens du steller deg, så har du nybakt til frokost.

Havrescones

 

>Se fremgangsmåte for havrescones

 

Havregrøt

Grøten for deg som trenger energi, gjerne før eller etter trening. Proteingrøt lages på havre og cottage chese med en smak av honning, banan og peanøttsmør.

proteingrøt

>Oppskrift på proteingrøt

Les eller skriv kommentarer