Hvilken frokosttype er du?

Flytende, fast eller mest mulig - hva foretrekker du til frokost? Her finner du oppskrifter tilpasset din morgen og ditt behov.
Skriv ut

Frokost er et av dagens viktigste måltider, men ikke alle har like mye tid eller matlyst på morgenen. Da er det viktig å finne gode alternativer som faller i smak. 

Vi har samlet noen fristende frokoster tilpasset ulike behov. Finn det som passer deg best, og få en god og sunn start på dagen! 

 

 

FROKOST FOR DEN AKTIVE

Er du en av dem som hvert år sitter klar foran PC’en når påmeldingen til Birkebeiner’n starter? Som trener mye og målrettet, og kommer syklende på helårsdekk til jobben? Da vet du sikkert hvor viktig en god frokost er. Du trenger skikkelig energi som varer. Og selv om utstyrsboden din kanskje er mer innholdsrik enn kjøleskapet, bør ikke det være til noe hinder for en sunn start på dagen. Du kommer langt med godt brød og ulike pålegg. 

 

1 Eggesalat-blings

Eggesalat blings

Egg har et høyt næringsinnhold, og er super mat å starte dagen med. Med brød på alle kanter får du en perfekt frokost på 1-2-3. Kjøp ferdig eggesalat eller lag den selv!

 

>> Slik lager du eggesalat selv

 

2. Proteingrøt med honning og nøtter

 

Protein er kroppens byggesteiner, og for deg som trener mye er det bra med litt ekstra. Grøten kokes på havre og cottage cheese, som både smaker og metter godt, og toppes honning, banan og peanøttsmør. Nam!

 

>>  Så enkelt lager du en grøt proppet med protein

 

3. Knekkebrød med bygg og valnøtter

 

Hvis du trener om morgenen, kan det likevel være lurt å få litt mat i magen før økten. Da er noen hjemmelagde knekkebrød perfekte. 

 

>> Her er oppskriften på knekkebrød med bygg og valnøtter

 

 

FROKOST FOR DEN SMÅSPISTE

Dette er frokostene for deg som kan føle deg mett etter et par tygg, eller alltid er så sent ute at du ikke rekker å spise. Ikke alle finner motivasjon til å sette seg ned med et helt måltid før dagen er kommet ordentlig gang. Da er det desto viktigere å diske opp med noe som virkelig frister…

 

1. Bittesmå brødskiver med pålegg

små brødskiver

Brødskiver kommer i mange fasonger og størrelser – også små! Disse fristende munnfullene tror vi glir ned, selv for deg som er litt småspist.

På menyen står (fra venstre):

– Fiskekakebit mellom to biter brød, delikat skåret i trekanter. Hvis du vil, kan du ha på litt smør, majones, kesam, ferskost eller sennep.
–  Peanøttsmør, banan og bær, som gjerne kan erstattes av syltetøy. En liten «dessert» av en brødbit! 
– Ristet «brødsoldat» pakket inn i egg. Den lager du enkelt slik: Varm opp stekepanna, ha i olje eller smør og ett egg. Rør raskt rundt i egget, dryss på gressløk. Snu egget og ta det opp etter et par sekunder. Rull rundt ristet brød som du har skåret til ”soldater”.
– Brød, skinke og avokado stanset ut med en kopp eller kakeform. Kanskje en agurkbit i midten?
– Cottage cheese og bær, som gjerne kan erstattes av syltetøy.

 

2. Matmuffins med skinke og brokkoli

 

Du trenger ikke ha all verdens med apetitt for å la deg friste av disse gode matmuffinsene. De er fulle av nyttige næringsstoffer og  enkle å ta med på veien når tiden er knapp.

 

>> Slik lager du dine egne matmuffins

 

3. Skive med nøttepålegg, banan og honning

 

Hjemmelaget hasselnøttpålegg er kremet, knasende og supergodt. Når du lager pålegget selv kan du prioritere de smakene du foretrekker, og gjøre det akkurat så søtt eller sunt som du selv vil. Dessuten er nøttepålegg næringsrikt, du får mye energi i lite, noe som er bra for den småspiste. 

 

>> Se oppskriften på nøttepålegg her

 

 

FROKOST FOR DEN TRAVLE

Dette er frokostene for deg som føler at hvert minutt teller om morgenen. Kanskje du vekkes av småbarn som spretter opp av senga med en energi og livsappetitt du aldri slutter å la deg overraske over? Uansett kan en travel hverdag med mange punkter på agendaen være utfordrende. Desto viktigere å starte dagen med et næringsrikt måltid! Her er våre tips: 

 

1. Vegetarsandwich

Kreativitet er kanskje ikke det du har mest av om morgenen, så da kan det være greit å holde seg til det helt enkle. Godt brød med most avokado med salt, pepper og litt reddiker. Eller ha kokt egg og litt rødløk på. De tar begge kun 6-7 minutter å lage.

 

>> Lag enkel vegetarsandwich

 

2. Kjøleskapsgrøt med eple og tranebær

 

Når hvert minutter teller er det mye spart på å servere kjøleskapsgrøt om morgenen. Den gjør seg selv over natten – stort enklere blir det ikke!

 

>> Her er oppskriften på kjøleskapsgrøt med eple og tranebær 

 

3. Bringebærsmoothie

 

For deg som sliter med å spise om morgenen  -drikk i stedet! Denne smoothien er stappfull av viktige næringsstoffer som du kan få i deg i en fei.

 

>> Så lett lager du en frisk bringebærsmoothie

 

 

FROKOST FOR DEN SULTNE 

Mens enkelte sliter med å få ned morgenmaten, er det andre som bare ikke kan få nok. Hvis du er en av dem som spretter opp av senga ved lukten av nybakt brød, egg og bacon, bør du prøve deg på en av disse blingsene!

 

1. Makrell-i-tomat blings

Få en mektig start på morgenen med denne blingsen. Makrell-i-tomat er et pålegg nordmenn spiser mye av, her er en ny vri på påleggsfavoritten. Avokado sammen med makrellpålegget gir en rund og mykere smak. Det blir også to skiver stappet med gode fettsyrer. 

 

>> Lag en ekte blings med makrell og avokado

 

2. Club Sandwich

 

Allerede i 1903 var Club Sandwich å finne i kokeboka «Good Houskeeping Everyday cook book». Den gang, som nå, besto sandwichen av ristet brød med et tynt lag smør, bacon, kylling eller kalkun, tomat i skiver og salatblader. Ikke rart at den ble legendarisk!

 

>> Slik lager du en ekte Club Sandwich

 

3. Dobbeltdekker med pesto, mozzarella og tomat

 

Her er et smørbrød med mye godt å bite i! Grovt brød, mozzarello og tomat vil garantert gi energi som varer utover dagen. Pesto setter en herlig spiss på smaken og gjør dobbeldekkeren til et herremåltid.

 

>> Her er oppskriften på dobbeltdekker med pesto, mozarella og tomat

 

Sist oppdatert: 7. april 2017

Les eller skriv kommentarer