Torunns matpakketips

Matpakka har vært en del av norsk kultur i mange år. Det er ikke for uten grunn, da den gjerne er både sunn og god. Her finner du 13 tips til hvordan du enkelt kan lage fristende og sunne matpakker på travle morgener.
Skriv ut

Matpakka skal gi påfyll til lange skole- og arbeidsdager. Det gjelder å lage sunne matpakker som metter og som gir et jevnt og stabilt blodsukker. Grovt brød er den beste basisen i matpakken. Grove kornprodukter tilfører kroppen viktige vitaminer og mineraler som den trenger for å fungere optimalt for å utføre resten av dagens gjøremål.

 

Det kan potensielt bli mange matpakker i løpet av året. Noen sverger til den samme matpakken dag etter dag, mens andre trenger variasjon for en god lunsjopplevelse. Morgenen er gjerne travel med liten tid til å lage kreative og varierte matpakker, om det skal lages til én eller til hele familien. Mange opplever det som en kunst å lage sunne og gode matpakker på kort tid, men med enkle grep kan hvem som helst få til fristende matpakker på selv den travleste morgen.

 

13 tips til varierte, raskere og sunne matpakker:

  1. Bruk saftige og grove eller ekstra grove brød (3/4 eller 4/4 på Brødskalaen). Velg blant det store utvalget av brød i butikken eller bak selv. Varier gjerne med rundstykker, bagetter, bagels eller annen grov brødmat.
  2. Få brødet skåret opp i skiver, og frys det ferskt i en brødpose. Når du skal smøre matpakken, så ta opp det antall skiver du trenger fra fryseren og smør dem. Da vil brødet være tint og ferskt til matpakka skal spises
  3. Varier hvordan brødet skjæres opp og legges sammen. Skjær brødet i skiver på langs eller tvers. Ha hele brødskiver eller del skivene på skrå, på langs eller i fire. Sett sammen brødskivene til doble blingser, brødspyd, skiver i flere lag eller smør enkle brødskiver.
  4. Lag en dobbel blings når pålegget er fuktig. Klem skivene sammen og pakk det stramt så holder det seg uten at det blir mye søl.
  5. Frukt og grønnsaker egner seg godt sammen med brød i matpakken som pålegg eller som tilbehør. Kutt opp i mindre biter så spiser barna mer. Ananas, melon, druer, mango, cherrytomater og knaskegulrøtter holder seg godt. Vask og kutt opp frukt og grønnsaker kvelden før så er det klart til morgenen.
  6. Avokado, banan og eple er deilig som pålegg på brødskiven. For å unngå at det blir brunt kan du ha på noen dråper sitron. Du kan også ta med hele frukten og en liten kniv i matboksen og smøre på skiven når det er lunsj.
  7. Kjøp eller lag dine egne porsjonspakker av pålegg (leverpostei, ost, kaviar, syltetøy, m.fl.). Legg de sammen med brødskiver og en liten kniv i matboksen slik at du kan få nysmurte smørbrød til lunsj.
  8. Lag ditt eget pålegg (kyllingsalat, nøttepålegg, rødbetehummus, makrellrøre) som både smaker deilig og er sunt. Lager du store porsjoner og oppbevarer i kjøleskap, så er det klart når matpakka skal smøres, også på travle morgener.
  9. Grove matmuffins med grønnsaker og fylte horn egner seg perfekt som nistepakke på tur. Bak gjerne store porsjoner og frys ned så er det bare å ta opp fra fryseren når nye utflukter byr seg.
  10. Det går ofte flere timer mellom matpakken lages til den spises. Innpakningen er viktig for at maten skal holde seg frisk. Varier med matpapir, plastfolie og matbokser i forskjellige størrelser.
  11. Lag matpakken kvelden før og oppbevar den i kjøleskapet dersom du har det travelt om morgenen.
  12. Planlegg ukens matpakker, så er det enklere å variere og du kan bruke mindre tid på innkjøp. Her finner du forslag til ukemenyer for de første 4 ukene.
  13. La deg inspirere til sunne og gode matpakker på våre oppskriftssider.

Lykke til med matpakkesmøringen!

 

Sist oppdatert: 16.08.17.

Les eller skriv kommentarer