En undervurdert kilde til antioksidanter: Fullkorn

De aller fleste har hørt at kaffe, rødvin og grønt er gode kilder på antioksidanter. Fullkorn inneholder imidlertid og et bredt spekter av helsefremmende antioksidanter.
Skriv ut

Felles for matvaregruppene fullkorn, frukt, bær og grønnsaker er at de alle har dokumenterte helseeffekter. Med et plantebasert kostholdet reduseres blant annet risikoen for hjerte- og karsykdommer, diabetes type 2 og tykktarmskreft. Innholdet av fytokjemikalier, på folkemunne kollektivt kalt antioksidanter, spiller sannsynligvis en sentral rolle for det.

Daniel Bieniek, Master i samfunnsernæring.

En som kan mye om fytokjemikalier og antioksidanter i fullkorn er Daniel Bieniek. Han

har bachelor i ernæringsfysiologi og master i samfunnsernæring. Nylig utførte han en systematisk oversiktsstudie av de mest vanlige fytokjemikaliene i fullkorn og mulige fysiologiske mekanismer. Artikkelen blir publisert i Juni-utgaven av Norsk Tidsskrift For Ernæring.

 

– Det er identifisert over 100 000 ulike fytokjemikalier i maten vår, og et plantebasert måltid gir omtrent 25 000 forskjellige, forteller Bieniek. «Kjemikalier» høres muligens farlig ut, men flertallet av disse stoffene er trolig helsebringende.

 

Beskytter kroppens celler

På gresk betyr «fyto» plante, og fytokjemikalier er en samlebetegnelse for bioaktive stoffer i plantemat. I planter er fytokjemikalier sentrale for reproduksjon og beskytter plantene mot skadeinsekter og

havre

Havre inneholder sunne fettsyrer, super-fiberet betaglukan og antioksidanter

sopp. I menneskekroppen kan fytokjemikalier påvirke cellene via ulike mekanismer og muligens beskytte mot inflammasjon, diabetes og kreft. Flere fytokjemikalier har og vist seg å ha antioksidant-egenskaper.

 

– Man tror at antioksidanter fra kostholdet kan beskytte kroppen mot frie radikaler, stoffer som kan oksidere og ødelegge celler i kroppen, fra miljø, mat og kroppens metabolisme, forklarer ernæringsforskeren.

 

Forskere har imidlertid ikke klart å demonstrere antioksidant-mekanismene vitenskapelig enda. Trolig er det mer omfattende enn evnen til å redusere oksidasjoner i celler. Per i dag er det fortsatt uavklart hvilke stoffer eller prosesser som forklarer de positive helseeffektene observert ved et regelmessig inntak av plantemat.

 

Ifølge Bieniek er det grunnen til at det ikke finnes offisielle kostholdsanbefalinger for inntak av antioksidanter. – Det anbefales bare «å hamstre fra frukt- og grøntavdelingen».

 

Hvorfor nevnes ikke fullkorn?

Ved å spise det daglige anbefalte inntaket av grovt brød- og fullkornsprodukter, får du i deg flere næringsstoffer som fiber, B- og E-vitaminer, folat, jern og selen.

 

– Men fullkorn bidrar og med en rekke fytokjemikalier og antioksidanter, hvorav enkelte kun finnes i korn, som aventraminer i havre, legger Bieniek til.

 

> vitaminer og  mineraler i korn

 

Videre forteller han at nå viser studier med forbedret metodikk at fullkorn ikke bare er en god kilde til antioksidanter, men også kan være på nivå med flere populære frukter og grønnsaker.

Tidligere har innholdet av fytokjemikalier og antioksidanter i fullkorn blitt underrapportert. En utfordring har vært mangel på en standardisert metode for å kvantifisere både antioksidantinnholdet og -aktiviteten. Forskjellige analyser gir forskjellige svar, og sammenligninger blir vanskelig. En annen faktor er at innholdet av fytokjemikalier fra naturens side varierer stort, sier Bieniek om hvorfor det har vært lite snakk om fullkorn og antioksidanter.

Ekstra grove brødskriver er god måte å få i seg fiber og antioksidanter.

Fytinsyre, også kalt fytat, i korn og belgvekster har primært fått negativ oppmerksomhet som et såkalt «antinæringstoff», kan hemme/forstyrre opptak av mineraler.

Forskning antyder et mindre svart-hvitt bilde, fytinsyre har antioksidant-egenskaper som potensielt kan redusere kreftfremkallende stoffer.

 

>> Fytinsyre og jernstatus

 

Antioksidantene kommer med fiberet

I søken etter å forstå helsefremmende mekanismer av fullkorn har man observert at majoriteten av fytokjemikaliene i fullkorn er «uløselige» og bundet til fiberet i korn. Dermed blir de med på reisen ned til tykktarmen, hvor de kan utøve sine helsebringende funksjoner.

 

– Gratispassasjerene i fiberet og fullkorn kan bidra til å forklare hvorfor mennesker som regelmessig inntar fiberrike og grove fullkornsprodukter har en lavere risiko for kreft i tykk- og endetarm. Det er med andre ord enda mer grunn til å spise fullkorn regelmessig! Avslutter den engasjerte ernæringsforskeren Bieniek.

 

> Bransjen sammen for 20 % mer grovt, grønt og sjømat!

 

 

Sist oppdatert: 29.05.2017

Les eller skriv kommentarer