Vi bruker cookies (informasjonskapsler) på brodogkorn.no til analyseformål, tilpasning av innhold, annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Ved å bruke nettstedet samtykker du til dette.
Rapporter Markedstilpasset norsk mathveteproduksjon Rapport: Markedstilpasset norsk mathveteproduksjon: Tilpasninger i klasseinndelingen for å øke utnyttelsen av norsk mathvete 2024 Markedet for norsk korn Rapport: Markedet for norsk matkorn 2023 Falltallsrapport Fagrapport: Krav til falltall i norsk mathvete 2022 Årets mathvetekvalitet Rapport om årets mathvetekvalitet 2023 Rapport fra pilotprosjekt […]
Ny forbrukerundersøkelse viser at 60 prosent av forbrukerne legger stor vekt på at brødet er norsk når de handler. 80 prosent mener også at kaller man et brød med norsk navn, så må kornet i melet være norsk.
Norge kan ha 90 % dekning av norsk matkorn. Men skal dette bli et stabilt nivå må bransjen ta grep og politikken tilpasses. Hvis ikke blir egendekningen trolig 50-60 % som har vært snittet siden 2010.
– Flere norskproduserte brød ligger til heving, og en samlet bransje arbeider for at forbruker skal finne flere norske brød i butikk. Samtidig oppfordrer vi til å erstatte ris med norsk bygg, sier Nina Sundqvist, adm.dir. i Stiftelsen Norsk Mat.
Havreforbruket i Norge har doblet seg på 15 år. Havre er blitt trendy. Viktige årsaker er flere nye havreprodukter og mer kunnskap om helseeffekten ved å spise havre.
De siste årene har etterspørselen etter mel fra de gamle kornartene økt. Vi opplever stigende interesse for lokalmat, håndverksbaking, hjemmebaking og at jorda skal dyrkes på en bærekraftig måte.