Vi bruker cookies (informasjonskapsler) på brodogkorn.no/ til analyseformål, tilpasning av innhold, annonser og for å videreutvikle våre tjenester.
Les mer
OPPLYSNINGSKONTORET FOR BRØD OG KORN
SØK
MENY

Kornfakta

Her kan du finne fakta om korn, mel og brødvaner samt statistikk. Kort sagt, alt du trenger å vite om brød.
Vis alle Baketips Bærekraft Korn og mel Kosthold Nyheter

5 gode grunner til å spise mer grovt

Du har sikkert fått med deg at grovbrød er sunt - men vet du hvorfor?

Hva er FODMAP?

Blant dagens mange trenddietter og kostholdsråd, virker det som at FODMAP begynner å få fotfeste hos både fagfolk og lekfolk. Det er dog ikke en slankekur eller en diett man ukritisk bør hive seg på.

Slik får du sunnere vaner

Hvorfor er det så utfordrende å få nye sunne vaner? Her får du 4 enkle tips til hvordan du får det til.

Brød uten salt?

De tre viktigste næringskildene våre kjøtt, brød og melkeprodukter er også kilder til salt i kostholdet. Et høyt saltinntak gir økt risiko for høyt blodtrykk. Derfor jobber bakerbransjen målrettet med saltreduksjon for å bidra til bedre folkehelse.

Grovhets-kalkulator

Lurer du på hvor grovt brødet du baker er?
Test grovheten

Dette brødet gjør deg gladere

Her er 7 gode grunner til å spise mer rug.

Nordmenn spiser for lite fiber og fullkorn

3 av 4 kjenner til anbefalingene om å spise grove kornprodukter daglig, men kun 1 av 4 får i seg nok fullkorn.

En undervurdert kilde til antioksidanter: Fullkorn

De aller fleste har hørt at kaffe, rødvin og grønt er gode kilder på antioksidanter. Fullkorn inneholder imidlertid og et bredt spekter av helsefremmende antioksidanter.

Vitaminer og mineraler

Vitaminer og mineraler er næringsstoffer med viktige funksjoner i kroppen som vi trenger for å fungere optimalt hver eneste dag. Et for lavt inntak kan føre til blant annet mangelsykdommer, men et for høyt inntak kan også få konsekvenser for en rekke funksjoner i kroppen.