Kornfakta

Her kan du finne fakta om korn, mel og brødvaner samt statistikk. Kort sagt, alt du trenger å vite om brød.
Vis alle Brød virker! Hva inneholder maten? Kornslag Kosthold Matmerking Meltyper Nyhetssaker På kjøkkenet Sesong Statistikk

Slik får du sunnere vaner

3 av 4 kjenner til helsemyndighetenes anbefaling om å spise grove kornprodukter hver dag, men kun 1 av 4 får i seg nok fullkorn. Hvorfor er det så utfordrende å få nye sunne vaner? Her får du 4 enkle tips til hvordan du får det til.

Brød uten salt?

De tre viktigste næringskildene våre kjøtt, brød og melkeprodukter er også kilder til salt i kostholdet. Et høyt saltinntak gir økt risiko for høyt blodtrykk. Derfor jobber bakerbransjen målrettet med saltreduksjon for å bidra til bedre folkehelse.

Dette brødet gjør deg gladere

Her er 7 gode grunner til å spise mer rug.

Nordmenn spiser for lite fiber og fullkorn

3 av 4 kjenner til anbefalingene om å spise grove kornprodukter daglig, men kun 1 av 4 får i seg nok fullkorn.

Brødskala-kalkulator

Lurer du på hvor grovt brødet du baker er?
Test grovheten

Kostråd for alle

Det du spiser og drikker påvirker helsen din. Å spise sunt og variert, kombinert med fysisk aktivitet er bra både for kropp og velvære.

Gå for grovt!

Det beste rådet for et godt og sunt kosthold er å spise variert og med måte. Grove brød og andre grove kornprodukter bør utgjøre en stor andel av kostholdet ditt, fordi de er viktige kilder til mange av de næringsstoffene kroppen trenger.

Vektkontroll

«En sunn sjel i et sunt legeme» het det ganske enkelt før i tiden.

Måltidsrytme

Med måltidsrytme mener vi hvor ofte man spiser. Det er viktig for kroppen å få mat flere ganger om dagen. Måltidene er satt sammen av mange ulike matvarer, og det er summen av disse som avgjør om du spiser sunt eller usunt. For å unngå mye småspising, søtsug og store fall i blodsukkeret bør du […]