Flere korn- og bakevarer med Nyt Norge
Partnerskapet for norsk matkorn og planteprotein og Stiftelsen Norsk Mat har signert en samarbeidsavtale med mål om en betydelig økning i antall korn- og bakeprodukter merket med Nyt Norge. Bransjesatsingen «Mer Nyt Norge på korn- og bakevarer» har som formål å koordinere innsatsen mellom korn- og bakerbransjen, handelen og Stiftelsen Norsk Mat for å få et betydelig økt antall korn- og bakeprodukter merket med Nyt Norge.
Bransjesatsingen går over to kornsesonger – fra 1. juli 2022 til 1. juli 2024.
– Ambisjonen er få økt norskandel på matkorn fra dagens 55-65 % til 90 % norskandel, der økt norsk mathvete-andel vil være viktigst. For havre bør det være mulig å ha nær 100 % norsk andel, forteller Sundqvist.
Også for urkorn, som i dag har et forbruk på cirka10.000 tonn, og for planteproteiner fra erter, åkerbønner og havre er målsettingen en langt hørere norskandel.
– Både sortsutvikling, dyrkingsteknikk, tilgjengelig arealer og forbedrede industriprosesser tilsier at økt norskandel er mulig, sier Sundqvist.
Samarbeidsavtalen ble signert av Egil Olsvik, som er leder for Partnerskapet for norsk matkorn og planteprotein og Nina Sundqvist, adm.dir. i Stiftelsen Norsk Mat.