Er du grov nok i kjeften?

Vi snakker ikke om stygge gloser og et grisete språk, men om brødskiva som du stapper inn kjeften. Hvor grov er din brødskive? Når det gjelder kosthold er det akkurat det vi ønsker, mer grovhet. Grove bakverk og andre grove kornprodukter er nemlig veldig sunne!
Skriv ut

Grunnen til det er at grovt mel inneholder masse fiber. Ved siden av grovt mel har frukt og grønnsaker også et høyt fiberinnhold, som kroppen har godt av. Fiber er bra av mange grunner:

 

1. Bra for å holde vekta

Noen typer fiber «fyller» opp i magen og skaper metthetsfølelse på den måten. Andre fiber gjør at magen arbeider lenger med maten, noe som også gir lenger metthetsfølelse. Kombinert bidrar høyt fiberinntak til at det er lettere å spise passelig med mat, og ikke for mye. Fiber virker også positivt i forhold til å forebygge forstoppelse.

 

2. Bra for helsa

Fiber styrker immunforsvaret. De gir nemlig «næring» for tykktarmsbakteriene og er nødvendig for at disse skal fungere godt. Tykktarmsbakteriene er en viktig del av immunforsvaret ditt.

 

3. Stabilt blodsukker

Fiber kan også bidra til å forebygge diabetes 2. Dette både gjennom at mye fiber i kosten hjelper oss å holde vekta nede, samt at fiber stabiliserer blodsukkernivået.

 

4. Senker kolesterolet

Fiber bidrar til å senke kolesterolnivået. Forskning viser også at økt inntak av grove kornprodukter sammen med en ellers sunn livsstil minsker risikoen for hjerte-kar sykdommer.

 

5. Godt for tennene

Fiberrik mat medfører mer tygging, som i sin tur medfører økt spyttutskillelse i munnen. Spyttet virker naturlig rensende på tennene og forebygger karies.

 

Og som ikke alt dette skulle være nok: Grove kornprodukter smaker veldig godt. Uansett om du kjøper disse i bakeri eller butikk, eller om du lager de selv.

 

Grovt – Mest fordi det er godt, også fordi det er sunt.

Les eller skriv kommentarer