Vi bruker cookies (informasjonskapsler) på brodogkorn.no til analyseformål, tilpasning av innhold, annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Ved å bruke nettstedet samtykker du til dette.
Les mer

Smakfull mat-app med god ettersmak

Går det an å spise godt, spare penger og samtidig spare miljøet? Ja, med appen «Too-good-to-go» er det mulig.
Skriv ut

Norge er en av verstingene når det gjelder matavfall. Årlig kaster vi 360 000 tonn mat, noe som tilsvarer hver 4. handlepose som kjøpes inn. Og det er ikke medregnet avfallet fra restauranter, hoteller og det som går i kloakken.

 

Sophie Wiik

Sophie Wiik

Det er det heldigvis noen som ønsker å gjøre noe med. I begynnelsen av februar 2016 lanserte Bodø-jenta Sophie Wiik (29) mat-miljø-appen og bevegelsen «Too good to go». Den gir ulike butikker og serveringssteder mulighet til å selge matvarer som ellers ville ha blitt kastet. Overskuddsmaten selges rimelig mot stengetid og betales via appen. Kunden henter maten selv, og trenger da bare vise frem kvitteringen på mobilen.

 

– Det har gått over all forventning! Over 330 000 personer over hele landet har til nå lastet ned appen, og i overkant av 600 ulike serveringssteder har blitt samarbeidspartnere, forteller Wiik.

 

Vinn-vinn-løsning

29-åringen fikk ideen fra København, der hun bodde i seks år. Bakerier, sushirestauranter, hoteller og mange andre serveringssteder kastet hver dag enorme mengder mat. Kundene ønsket til enhver tid både ferske varer og bredt utvalg. Etterspørselen kunne imidlertid variere fra dag til dag, og det var vanskelig å beregne riktig mengde mat. Resultatet ble store søppelsekker med matavfall så snart serveringen var slutt.

 

– Med konseptet vårt fikk vi endret på dette. Nå står det kunder på døra ved stengetid klare til å redde maten som ellers ville gått rett i søpla. Kunden er glad for å få god mat til en billig penge, og serveringsstedet får ekstra inntekt og slipper å kaste så mye, forklarer Wiik.

mobil-app

Forundringsposer

I begynnelsen trodde hun det ville være primært studenter og andre som var ute etter å spare penger som ville bruke appen. Det har imidlertid vist seg at alle type mennesker er interesserte.

 

– Det er nok en overvekt av de som er opptatt av miljøet som bruker appen – de som har lyst til å ta et samfunnsansvar. De ser på dette som et godt konsept, og er ikke så nøye på om de får speltbrød eller rug til frokost. På denne måten konkurrerer de heller ikke med utsalgsstedets tradisjonelle kunder, mener Wiik.

For det er ikke mulig å gjøre spesialbestillinger via appen. Fra bakeriene kan du for eksempel få «forundringsposer» med en blanding av grovt og noe søtt. Av og til kan det være mye, andre ganger er det litt mindre – men det er alltid gode kvalitetsvarer og en god deal.

 

–  Samarbeidspartnerne bestemmer prisen selv. En brødpose kan koste fra 10-15 kroner opp til 49. Jeg pleier å kjøpe disse selv, og da har jeg brød for hele uka samt noe søtt til helgen, forteller Wiik.

 

– Too good to be true!

Baker Brun i Bergen

En av samarbeidspartnerne til «Too good to go» er Baker Brun i Bergen, og de er svært fornøyde. 

 

– Utgangspunktet vårt var at vi ønsket å redusere svinn, men vi var usikre på hvordan vi skulle gjøre det. Så da de ringte fra «Too good to go» var det ekstremt enkelt å si ja. Vi prøvde først med ett utsalgssted, og det var nesten «too good to be true», forteller markeds- og kommunikasjonsansvarlig i Baker Brun, Kari Wulf.

 

– Det er veldig enkelt for oss som bedrift, siden alt av betaling, oppfølging og statistikk foregår via appen. Det gjør det også enkelt for de som jobber ute i butikkene og for kundene, forteller Wulf. 

kari-wulf

Kari Wulf

 

En oppsummering for september måned viste at Baker Brun hadde solgt 2000 poser med tre bakeriprodukter i hver. Det vil si at de hadde forhindret totalt 6000 varer fra å havne i søpla, og det er de enormt stolte av. 

 

– Vi liker jo heller ikke at så mye mat går til dyrefôr, helst vil vi selge til redusert pris eller gi bort, slår Wulf fast. 

 

Ny kundegruppe 

Baker Brun opplever nok en heldig effekt av å bli med på «Too good to go», nemlig at de treffer en ny kundegruppe.

 

– Vi ser at det er mange yngre mennesker som har lastet ned appen, og det er en kundegruppe vi ønsker å henvende oss til, sier Wulf. 

 

Samarbeidet har vært viktig for omdømmet til Baker Brun. Det har også blitt litt ekstra penger i kassen, selv om det aldri var motivasjonen for å bli med. 

 

 

Flere tiltak mot matsvinn

  • holdbart.no selger overskuddsmat fra grossister til sterkt reduserte priser. Butikk i Vestby, som snart også kommer med nettbutikk.
  • Matsentralen er et samarbeidsprosjekt mellom dagligvarebransjen/ matvareindustrien og veldedige organisasjoner. De deler ut dagligvarer til vanskeligstilte, som ellers ville blitt kastet .

Foto: Thor Brødreskift, Istock og privat

 

Sist oppdatert: 28.09.2017