Gluten på alles Facebooksider..
ET AV DE STORE PARADOKSENE AV VÅR TID
På den ene siden har aldri folk vært mer interessert i mat, kunnet mer om eksotisk mat eller ønsket større variasjon i maten. På den andre siden har aldri folk kunnet mindre om råvarer, det å lage maten eller hva forskjellige måltider består av.
I et slikt virvar er det stort rom for selverklærte «eksperter» å uttale seg bombastisk om alt fra metoder til næringsstoffer. For ikke å snakke om å problematisere maten ved å introdusere intoleranser og andre, ikke allergiske eller inflammatoriske reaksjoner på inntak av forskjellige matvarer.
De siste par-tre årene har GLUTEN vært et av de store problemområdene som har fått kilometer på kilometer av spalteplass i folks mediehverdag. For ikke å snakke om den voldsomme omtalen gluten får i sosiale medier.
Opplysningskontoret for brød og korn ba i vinter et medieanalysebyrå foreta en analyse av norske Facebook-brukeres omtale og spredning av glutenrelatert innhold i perioden 11. mars til 10. april 2016.
Hensikten var blant annet å skaffe til veie kunnskap om hvilke demografiske grupper som publiserer og sprer innhold om glutendebatten på Facebook i Norge. Vi så på fordelingen av negativ/positiv omtale fra deltakerne i debatten om gluten og tok frem en oversikt over mest brukte lenker og emneknagger.
ANALYSENE VISER NOEN SPENNENDE RESULTATER
Volum.. Det er et ganske voldsomt trykk på gluten i Facebook i perioden. Dette visste vi, men at trykket var oppe i slike dimensjoner, var en tankevekker for oss.
Vi kjenner naturligvis til at de 1-2% av Norges befolkning som har sykdommen cøliaki må leve helt uten gluten, de kan bli alvorlig syke hvis de får i seg glutenproteiner. Vi vet imidlertid også at intoleransebølgen går sin seiersgang verden over, og at gluten nå av mange blir sett på som svært uheldig for kropp og helse.
I de fire ukene fra 11.mars til 10.april, foretok norske Facebook-brukere 9.300 interaksjoner, altså spredning via deling, linking eller likes, på temaet gluten.
Vi fant flest debattanter i Oslo, og de fleste var mellom 35 og 44 år gamle. Og det var kvinnene som dro debatten, 86% av interaksjonene ble foretatt av kvinner!
Det som overrasket en del, var at hele 73% av interaksjonene var positivt vektet, med andre ord ønsket mer enn 7 av 10 å nyansere debatten, få frem positive fakta og motarbeide «hypen» gluten til dels har blitt skadelidende av.
Av emneknagger fant vi flest innlegg under knaggen #glutenfritt og #glutenfree, altså emneknagger som reflekterer et behov eller et ønske om å leve uten gluten.
Vi fikk også bekreftet at digitale oppskriftsformidlere og matblogger var kilden til svært mange delinger og linkinger. I det ligger det en viktig lærdom om at disse digitale formidlerne har et enormt stort påvirkningspotensiale ovenfor den jevne forbruker, og at de derfor i aller høyeste grad bør ta sitt innhold seriøst nok til at det er faktabasert mer enn egenopplevelsesbasert.
Men alt i alt mener vi analysen viser at folk er gått litt lei «ernæringstyranniet» man fort kan oppleve i både tradisjonelle og sosiale medier, og at motstanden mot «anti-bevegelsene» når det gjelder mat er økende i et stadig mer bevisst forbrukermarked.
Trykk på lenkene for å lese mer om gluten, glutensensitivitet og hvorfor du bør få i deg gluten.
Sist oppdatert: 04.05.2016