Vi bruker cookies (informasjonskapsler) på brodogkorn.no til analyseformål, tilpasning av innhold, annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Ved å bruke nettstedet samtykker du til dette.
Les mer

Gluten på alles Facebooksider..

Gluten har vært et hett tema i både tradisjonelle og sosiale medier de siste årene. Men hvordan er egentlig stemningen i glutendebatten? Hvor opptatt er vi av gluten? Og hvem er debattantene? Opplysningskontoret for brød og korn har analysert nordmenn sin omtale og spredning av glutenrelatert innhold på Facebook.
Skriv ut

ET AV DE STORE PARADOKSENE AV VÅR TID 

 

På den ene siden har aldri folk vært mer interessert i mat, kunnet mer om eksotisk mat eller ønsket større variasjon i maten.  På den andre siden har aldri folk kunnet mindre om råvarer, det å lage maten eller hva forskjellige måltider består av.

 

I et slikt virvar er det stort rom for selverklærte «eksperter» å uttale seg bombastisk om alt fra metoder til næringsstoffer. For ikke å snakke om å problematisere maten ved å introdusere intoleranser og andre, ikke allergiske eller inflammatoriske reaksjoner på inntak av forskjellige matvarer.

 

De siste par-tre årene har GLUTEN vært et av de store problemområdene som har fått kilometer på kilometer av spalteplass i folks mediehverdag. For ikke å snakke om den voldsomme omtalen gluten får i sosiale medier.

 

Opplysningskontoret for brød og korn ba i vinter et medieanalysebyrå foreta en analyse av norske Facebook-brukeres omtale og spredning av glutenrelatert innhold i perioden 11. mars til 10. april 2016.

 

Hensikten var blant annet å skaffe til veie kunnskap om hvilke demografiske grupper som publiserer og sprer innhold om glutendebatten på Facebook i Norge. Vi så på fordelingen av negativ/positiv omtale fra deltakerne i debatten om gluten og tok frem en oversikt over mest brukte lenker og emneknagger.

 

ANALYSENE VISER NOEN SPENNENDE RESULTATER

 

Volum.. Det er et ganske voldsomt trykk på gluten i Facebook i perioden. Dette visste vi, men at trykket var oppe i slike dimensjoner, var en tankevekker for oss.

 

Vi kjenner naturligvis til at de 1-2% av Norges befolkning som har sykdommen cøliaki må leve helt uten gluten, de kan bli alvorlig syke hvis de får i seg glutenproteiner. Vi vet imidlertid også at intoleransebølgen går sin seiersgang verden over, og at gluten nå av mange blir sett på som svært uheldig for kropp og helse.

 

I de fire ukene fra 11.mars til 10.april, foretok norske Facebook-brukere 9.300 interaksjoner, altså spredning via deling, linking eller likes, på temaet gluten.

 

Vi fant flest debattanter i Oslo, og de fleste var mellom 35 og 44 år gamle. Og det var kvinnene som dro debatten, 86% av interaksjonene ble foretatt av kvinner!

 

Det som overrasket en del, var at hele 73% av interaksjonene var positivt vektet, med andre ord ønsket mer enn 7 av 10 å nyansere debatten, få frem positive fakta og motarbeide «hypen» gluten til dels har blitt skadelidende av.

 

Av emneknagger fant vi flest innlegg under knaggen #glutenfritt og #glutenfree, altså emneknagger som reflekterer et behov eller et ønske om å leve uten gluten.

 

Vi fikk også bekreftet at digitale oppskriftsformidlere og matblogger var kilden til svært mange delinger og linkinger. I det ligger det en viktig lærdom om at disse digitale formidlerne har et enormt stort påvirkningspotensiale ovenfor den jevne forbruker, og at de derfor i aller høyeste grad bør ta sitt innhold seriøst nok til at det er faktabasert mer enn egenopplevelsesbasert.

 

Men alt i alt mener vi analysen viser at folk er gått litt lei «ernæringstyranniet» man fort kan oppleve i både tradisjonelle og sosiale medier, og at motstanden mot «anti-bevegelsene» når det gjelder mat er økende i et stadig mer bevisst forbrukermarked.

 

Trykk på lenkene for å lese mer om glutenglutensensitivitet og hvorfor du bør få i deg gluten.

 

Sist oppdatert: 04.05.2016