Klimatiltak som monner: Et døgn med brød

Her er et klimatiltak som passer for både travle hverdager og slank lommebok: Gjør én dag i uka til et brøddøgn!
Skriv ut
Ikke spise kjøtt på mandager. Ikke spise sukker på torsdager. Ikke spise oppdrettsfri laks… De fleste kostholdsfilosofiene som bygger på klima og bærekraft har et element av pekefinger i seg med alt du ikke skal gjøre. 
 
I korn- og brødbransjen snur vi på flisa og anbefaler å velge en dag i uken der du spiser mer av noe: Nemlig brød! 
 

52 miljøvennlige døgn

 
For det er ingen som lenger tviler på viktigheten av å leve bærekraftig slik at vi etterlater jorden i samme eller bedre stand til å fø kommende generasjoner.
 
Samtidig er bærekraft et veldig stort ord. Det kan ofte virke umulig å kunne bidra nok som enkeltmenneske, selv om man virkelig ønsker det.
 
Men én ting som er av stor betydning har vi alle kontroll over; maten vi spiser. Hva det er vi spiser, hvordan vi spiser den og hvordan vi håndterer eventuelle rester!
 
Starter du å basere alle måltidene én dag i uka på det miljøvennlige brødet, betyr det 52 dager i løpet av et år med måltider som setter minimale klimamessige fotavtrykk. 
 
Og bonusen: Du sparer både tid og penger samtidig som du gjør noe viktig for miljøet. 
 

Slik innfører du brøddøgnet

 
Brøddøgnet tjener to formål: Det ene er å sørge for at det blir mindre matsvinn, ettersom du får spist opp alle brødrestene som genereres i løpet av en uke. Det andre er at du når du spiser brød, spiser du mat som setter et lavere CO2-avtrykk enn de fleste grønnsaker, kjøtt og fisk. 
 
Overskuddsbrød er nemlig en utmerket ingrediens som kan løfte et måltid til de store høyder. Det er absolutt ingen grunn til å kaste skalker noe annet sted enn rett i fryseren!
 

Brøddøgnet i praksis

 

Klikk her for forslag til frokost, lunsj, middag og mellommåltider basert på brødrester:

 

Del gjerne ditt bærekraftige brøddøgn med oss på facebook eller instagram med #klimamat og #brodogkorn 🙂

 

Sist oppdatert: 15.10.2018

Les eller skriv kommentarer