Vi bruker cookies (informasjonskapsler) på brodogkorn.no/ til analyseformål, tilpasning av innhold, annonser og for å videreutvikle våre tjenester.
Les mer
OPPLYSNINGSKONTORET FOR BRØD OG KORN
SØK
MENY

Derfor er grovt brød i matpakken best

Gode nyheter til alle matpakkesmørere: Grovt brød i matboksen er enkelt for deg og best for barna!
Skriv ut

Varm mat, sunn mat, god mat og lekker mat… Det er ikke måte på hvilke krav som stilles til matpakkesmørere nå til dags!

 

Flotte matbokser, kreative blogger og lekre oppskriftsbøker er med på å skape en forventning om spennende lunsjer, og det er lett å bli revet med.

 

Brød i matboksen gir en lunsj som er enkel å spise, lett å variere og bra for konsentrasjonen.

Men må egentlig matpakken inneholde kunstferdig utskjærte agurker, fruktcocktail og hjemmelaget havredrikk for å gjøre nytten? Nei, heldigvis ikke. Tvert i mot: Det enkle kan ofte være det beste i matboksen. Som den gode, tradisjonelle brødskiva med pålegg. 

 

En sikker vinner

Helsedirektoratet har mange god tips rettet mot småbarnsforeldre. Grovt brød er en sikker vinner, og da er det de brødene som er merket med hel eller trekvart grovhetsmerke på brødposen som gjelder. 

 

– Grovt brød i matboksen handler om å skape gode vaner man har glede av resten av livet. Ettersom det er en slik viktig kilde til vitaminer, proteiner og fiber, anbefales grovt brød til alle dagens måltider, sier daglig leder Torunn Nordbø i Opplysningskontoret for brød og korn.

 

Omtrent halvparten av all fiber i den norske kosten kommer fra grove brød og annen kornbasert mat. Fiber bidrar til å stabilisere blodsukkeret, er godt for fordøyelsen, og bidrar på sikt til å forebygge både kreft og hjerte- og karsykdommer.

 

– Grovt brød bidrar også med vitamin B og jern. I det norske kostholdet er grove kornprodukter den viktigste kilden til jern, forteller Nordbø.

 

Les også: Barn som smører matpakken sin selv, spiser den oftere opp.

 

Gir gode skoledager

En annen fordel ved de grove brødskivene i matpakka er at de gir et jevnt blodsukker og metter lenge. Det er avgjørende når barna skal konsentrere seg på skolen. Barn trenger dessuten mye karbohydrater. Ettersom de vokser og er mye i aktivitet gjennom både lek og idrett, er behovet for karbohydrater større enn hos de fleste voksne.

 

 

Brødmaten trenger ikke se ut som et kunstverk. Det skal ikke mer til enn litt variasjon og en bevisst holdning til pålegg og tilbehør.

 

– Hvis du er av dem som liker å variere matpakken fra dag til dag, kan du for eksempel veksle mellom grovt brød, rundstykker, bagetter eller bagels. En annen vri er å veksle mellom enkle og doble brødskiver, eller så enkelt som å dele brødskivene på skrå, sier Torunn Nordbø. 

 

Når det kommer til pålegg, anbefales proteinrike typer som magert kjøttpålegg, ost, egg og fiskepålegg. Det er riktig nok proteiner i korn også, men det trengs mer. Mager melk som drikke gir en ernæringsmessig veldig god kombinasjon. Skal jernet i korn tas best mulig opp i kroppen trengs det C-vitamin, som for eksempel paprika har mye av. 

 

En større nasjonal kostholdsundersøkelse, Ungkost 2015, viste at bare ett av tre barn hadde frukt og grønt i matpakka. 

 

– Frukt og grønnsaker egner seg godt sammen med brød i matpakken som pålegg eller som tilbehør. Kutt opp i mindre biter så er sjansen større for at det blir spist opp. Denne jobben kan gjerne tas kvelden før, så sparer man tid i morgenrushet, sier Nordbø.

 

Se også: 

>> Derfor passer melk bra sammen med matpakken (melk.no)

>> Inspirasjon til frukt og grønt i matpakken (frukt.no)

>> Matpakketips fra MatPrat

 

Sist oppdatert: 11.08.2020

Med en matpakke satt sammen av grovt brød, melk, frukt og grønt, holder energien til både lek og læring hele dagen.

Finn mer om samme tema:

Les eller skriv kommentarer