Nordmenn spiser for lite fiber og fullkorn

3 av 4 kjenner til anbefalingene om å spise grove kornprodukter daglig, men kun 1 av 4 får i seg nok fullkorn.
Skriv ut

I dag kom rapporten fra Helsedirektoratet om utviklingen i norsk kosthold. Rapporten viser at en av de ernæringsmessige svakhetene i norsk kosthold er et for lavt fiberinntak. – Mange tror nok de spiser nok fiber, men sannheten er at vi ikke gjør det. Dette får konsekvenser for folkehelsen, sier Eilin Lundekvam By, matfaglig rådgiver ved Opplysningskontoret for brød og korn.

Eilin Lundekvam By, matrådgiver

 

Fiber er gunstig for fordøyelsen, tarmflora og magehelsen. Et inntak i tråd med anbefalingene kan minske risikoen for vektøkning, overvekt, type 2-diabetes, kreft i tykk- og endetarm og hjerte- og karsykdommer.

 

Dessverre viser matforsyningsstatistikk for 2016 at norsk kosthold kun inneholder 2,4 gram fiber per MJ*. Dette er lavere enn anbefalt nivå på 3 gram per MJ, tilsvarende 25–35 gram fiber per dag. I Norkost 2010-11 var gjennomsnittlig inntak av fiber 24 gram per dag blant voksne, tilsvarende 2,6 gram per MJ.

 

Fiberinntak blant barn og unge ligger på nedre sjiktet av anbefalingene 2-3 gram per MJ. Gjennomsnittlig inntak av fiber var 16 gram per dag blant 9- og 13-åringer, og 15 gram per dag blant 4-åringer, i følge Ungkost 2015–16. Dette tilsvarer henholdsvis et inntak på 2,2 og 2,6 gram fiber per MJ.

 

Vår største kilde til fiber er korn.

 

Heldigvis øker nå kornforbruket

Utviklingen i norsk kosthold viser at nordmenns kornforbruk har gått gradvis nedover fra rundt 2005, men øker nå både 2015 og 2016. Kornforbruket i 2016 var 78,9 kg per innbygger per år. – Sist kornforbruk var på samme nivå var i 2010/2011, dette var før lavkarbo-trenden slo over oss. Dette kan tyde på at vi har klart å kommunisere de positive helsefordelene ved å spise korn, kommenterer By.

 

Videre beskriver rapporten at andelen sammalt mel fra norske møller har økt fra 17 til 26 % i perioden 1999 til 2016.

 

Ferske tall fra Flesland viser at 67 % av solgte ferske brød i 2016 var grove. I 2013 lå tallet på 64 %. Dermed går utviklingen riktig vei, men det gjenstår enda en vesentlig forbedring av fullkorninntaket.

 

Ved siste Norkost var gjennomsnittlig inntak av fullkorn på ca. 50–70 gram per dag og bare 25 % fulgte da Helsedirektoratets kostråd for mengde fullkorn. Imidlertid oppgir rapporten utvikling i norsk kosthold at tre av fire kjenner til anbefalingen om å spise grove kornprodukter daglig. 

 

Fullkorn og grovbrød næringsrik mat og inneholder flere vitaminer og mineraler samt kostfiber som kroppen vår trenger. Vi anbefales av Helsedirektoratet å spise grove kornprodukter hver eneste dag for å sikre et inntak på 70 gram sammalt mel for kvinner og 90 gram for menn. 

 

Grove kornprodukter er bærekraftig!

Nylig konkluderte en rapport på norske kostrådenes bærekraftighet at et økt inntak av plantemat; korn, brød, belgvekster, grønnsaker, frukt og bær er bærekraftig og miljøvennlig matvarevalg. Videre er grove kornprodukter mer bærekraftig enn raffinerte kornprodukter.

 

Sammenligner man antall kilo CO2-ekvivalenter per kilo matvare kommer korn og brød svært godt ut i forhold til mange andre vanlige matvarer. Mer fullkorn i kosten er dermed bra for både miljø og helse, avslutter By.

 

 

*Den internasjonalt vedtatte enheten for energi er joule (J), men mange bruker fortsatt kalorier. Energiinnholdet i matvarer blir som regel oppgitt i kilojoule (kJ) eller kilokalorier (kcal). 1 kJ = 0,239 kcal. 1 000 kJ = 1 MJ. Man regner med at daglig energiforbruk ved regelmessig fysisk aktivitet på fritiden ligger på 10-12,5 MJ per dag for voksne (kilde: Helsedirektoratet).

 

 

Publisert: 06.12.2017

Les eller skriv kommentarer