Vi bruker cookies (informasjonskapsler) på brodogkorn.no/ til analyseformål, tilpasning av innhold, annonser og for å videreutvikle våre tjenester.
Les mer
OPPLYSNINGSKONTORET FOR BRØD OG KORN
SØK
MENY

Matpakkene som gir kroppen mer batteritid

Med litt ekstra godsaker i matpakken får kroppen nok energi til både en full skoledag, fritidsaktiviteter og en kveldstime på PCen.
Skriv ut
Akkurat som mobilen, trenger kroppen å lades med jevne mellomrom for å ha energi hele dagen. Men i motsetning til mobilladning, så har det for kroppen litt å si hva du lader med for å få energi som varer. 
 
Ta for eksempel maten du spiser mens du er på skolen. Hvis den består av rask energi med mye sukker, er sannsynligheten stor for at du mister energien like fort som du fikk den. Men hvis du velger en variert matpakke med grovt brød, proteinrikt pålegg og i tillegg mye grønt og frisk frukt, vil du ha energi nok til både skoledag og fotballtrening – og i tillegg litt tid på PC’n når du kommer hjem.
 

Ekstra batteripakker

Så er utfordringen: Hvordan lage en matpakke som inneholder ekstrabatterier – men som ikke tar så lang tid å lage om morgenen? 
 
Vi har satt sammen tre forslag til matpakker som vil vare hele dagen og som ikke krever at du står tidligere opp:
 

1. fiskekakeblings + Kjøleskapsgrøt, reddiker og gulrøtter

Matpakke med brød, gulrøtter, kjøleskapsgrøt og reddik
La oss si du har en dobbeldekker med fiskekake på plass i matboksen. Det er en god start, men du trenger mer energi til en lang skoledag og ettermiddagsaktiviteter!
 
Hvis du legger med en neve babygulrøtter og noen friske reddiker fra kjøleskapet, sikrer du at du får viktig fiber og vitaminer. Energipåfyllet får du hvis du også rasker med deg et glass med kjøleskapsgrøt. Det lager du kvelden før ved å blande sammen havregryn og melk i et lite glass med lokk, eller en tett plastboks. 
 
 

2. Blings med Ost, salat og skinke + Druer og havrebar

Brødskiver med ost og skinke, druer og havrebar
Noen skiver grovbrød med ost, salat og skinke er en god basis i matpakken. For å få den til å vare hele dagen, kan du også legge på en klase med druer og en havrebar. Havrebar fås kjøpt på matbutikken, men de aller beste er de hjemmelagde!
 
Om du ikke er typen til å bake selv, kan du kanskje bestikke en av foreldrene dine til å bake en ladning med havrebarer som dere kan ha liggende i en tett boks på kjøkkenet? I såfall har vi oppskriften på en smakfull havrebar med peanøttsmør og mørk sjokolade her. Myslibiter med rosiner og kanel er også et godt alternativ.  
 

3. BrødSkiver med avokado + Banan, nøtter og smoothie

Brødskiver med avokado og ruccola, banan, nøtter, smoothie
En sandwich med grove brødskiver, avokado og ruccola gjør deg mett i mange timer. Hvis du slenger med en neve nøtter, en banan og en smoothie, henger hjernen med også om du avslutter skoledagen med en dobbelttime i matte. 
 
Synes du det blir for mye mas å lage smoothien selv, kan du selvsagt kjøpe en av de sunnere variantene på butikken. Men vi kan garantere at det er verdt bryet å bruke noen minutter på en selvlaget bringebærsmoothie du kan ha med på skolen i en termos!
 
 

Ekstrabatterier i fryseren

Brødhjerter

Brødhjerter med ost og skinke er perfekte som ekstra påfyll i nistepakken.


Ingenting er kjappere enn å bare raske med seg et lite ekstrabatteri for kroppen fra fryseren. Ideelt å ha som i reserve i matboksen sånn i 14-15-tida når skoledagen virker å aldri ta slutt!
 
Her er noen gode oppskrifter på sunn småbakst som egner seg for frysing:
 
 
Sist oppdatert: 09.08.2018
Les eller skriv kommentarer