Ekstra matpakke-energi på 1-2-3

Her er tre tips til hvordan du gir matpakken mer energi og variasjon.
Skriv ut
Er du sikker på at du sender med nok mat i matpakken til barna?
 
Grunnen til at vi spør, er at vi nylig i samarbeid med de andre opplysningskontorene i landbruket og Norges Sjømatråd gjorde en undersøkelse om ungdoms kunnskap om sunt kosthold. Vi ønsket å få mer innsikt i ungdommers forhold til mat, sunnhet og helse. 
 
Når vi snakket med ungdommene, fant vi at ungdom vet mye om hva som er sunn mat. Men når de selv får muligheten til å velge, tar de ikke alltid de «riktige» valgene. Dette viser seg særlig ved lunsjmåltidet. 
 

Ender opp med usunne valg på butikken

Ungdommene som i undersøkelsen ble spurt om sine lunsjvaner, fortalte at de gjerne hadde med seg et par brødskiver i matpakken. Dette holdt ikke hele dagen, og de endte derfor gjerne opp på butikken eller i kiosken hvor de supplerte med mer usunne alternativer. 
 

Så da er løsningen flere brødskiver? Ikke nødvendigvis. Selv om man er aldri så flink til å variere matpakken med forskjellig garnityr, kan det oppleves som litt ensformig med brødskiver hele dagen. Variasjon er nøkkelen!

 

Les også: Aldri mer en kjedelig matpakke!

 

Vi foreslår derfor å bygge ut matpakken med noen tilleggselementer som er kjappe å hive med i matpakken om morgenen. Det gir god variasjon i næringsstoffene, større sjanse for at barna er mette hele dagen – og mindre risiko for at de bruker pengene sine på skolebrød og brus. 

 
Vi har satt sammen tre forslag til matpakker som vil vare hele dagen og som ikke krever at du står tidligere opp:
 

1. fiskekakeblings + Kjøleskapsgrøt, reddiker og gulrøtter

Matpakke med brød, gulrøtter, kjøleskapsgrøt og reddik
En dobbeldekker med grovt brød og fiskekake er en god start på matpakken. Men vi trenger litt mer energi for en lang skoledag og ettermiddagsaktiviteter!
 
Hvis du legger med en neve babygulrøtter og noen friske reddiker fra kjøleskapet, sikrer du mer av det viktige fiberet og vitaminer. Litt ekstra energi kan sendes med i form av en kjøleskapsgrøt. Den lages kvelden i forveien ved å blande sammen havregryn og melk i et lite glass med lokk, eller en tett plastboks. 
 
 
 

2. Grovbrød med ost og skinke + Druer og havrebar

Brødskiver med ost og skinke, druer og havrebar Noen skiver grovbrød med ost, salat og skinke er en god basis i matpakken. For å få den til å vare hele dagen, kan du også legge på en klase med druer og en havrebar. Havrebar fås kjøpt på matbutikken, men de aller beste er de hjemmelagde!
 
Vi anbefaler for eksempel denne smakfulle havrebaren med peanøttsmør og mørk sjokolade. Myslibiter med rosiner og kanel er også et godt alternativ.  
 
 

3. BRØDSkiver med avokado + Banan, nøtter og smoothie

Brødskiver med avokado og ruccola, banan, nøtter, smoothie
En sandwich med grove brødskiver med avokado og ruccola metter godt i mange timer. Hvis du slenger med en neve nøtter, en banan og en smoothie, gir du ungdommene mulighet til å henge med også dersom skoledagen avsluttes med en dobbelttime i matte. 
 
Blir det for mye mas å lage smoothie selv på morgenkvisten, kan man selvsagt i forveien kjøpe inn en av de sunnere variantene på butikken. Men vi kan nærmest garantere god stemning i hjemmet dersom du sender med en selvlaget bringebærsmoothie i en termos! 
 

Snarveien til ekstra energi i matpakken

Brødhjerter

Brødhjerter med ost og skinke er perfekte som ekstra påfyll i nistepakken.


Hvis du har et lager av smakfull småbakst i fryseren, har du alltid tilgjengelig noe ekstra godt til matpakken. Da kan du bare plukke det ut av fryseren om morgenen, og innen matpakken skal spises har baksten tint opp og er nydelig fersk. 
 
Her er noen gode oppskrifter på sunn småbakst som er både grovt brød og pålegg i ett – og som egner seg for frysing:
 
 
 
 
 
 
 
 
Sist oppdatert: 09.08.2018
Les eller skriv kommentarer