Lag din egen lunsjreklame
Konkurransen Lag din egen lunsjreklame har som mål å bidra til at ungdomsskoleelever blir mer bevist sitt eget kosthold i skolehverdagen.
Gjennom å delta i konkurransen skal elevene lage en reklameplakat for en lunsj de selv velger. Gjennom den nettbaserte plakat-generatoren vil elevene kunne velge mellom hundrevis av gode ingredienser, lære mer om næringsstoffene i ingrediensene de velger, velge mellom flere visuelle stiler til plakaten og skrive en selgende tekst for sin lunsj basert på det de har lært.
Vinnerne av Lag din egen lunsjreklame får spille inn reklamefilm for sin lunsj sammen med 3 av Norges største YouTube stjerner for aldersgruppen – Stina Talling, Randulle, og Murdrocks.
Konkurransen bygger på Helsedirektoratets kostråd. Den tilfredsstiller mange kompetansemål i flere fag i skolen og er i tillegg egnet for å starte innarbeidelsen av fagfornyelsen.
Konkurransen starter 1. desember 2018 og avsluttes 8. mars 2019.
Konkurransearrangører er
Opplysningskontoret for Meieriprodukter, Opplysningskontoret for egg og kjøtt, Opplysningskontoret for brød og korn, Opplysningskontoret for frukt og grønt og Norges Sjømatråd.
Konkurransen er laget i samarbeid med Helsedirektoratet, Elevorganisasjonen, Landslaget for mat og helse i skolen, Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet, Utdanningsforbundet, Kost og ernæringsforbundet (Delta), Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG), Landsgruppen av helsesøstre (NSF), Skolelederforbundet og NHO mat og drikke.
Prosjektet er finansiert av Gjensidigestiftelsen.
Mer informasjon på lagdinegenlunsj.no.