Vi bruker cookies (informasjonskapsler) på brodogkorn.no til analyseformål, tilpasning av innhold, annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Ved å bruke nettstedet samtykker du til dette.
Les mer

Matpakketips til barnehagebarn

Slik ser barnehagebarnas matpakke ut når barnehagelæreren får bestemme.
Skriv ut

Glade rop, fargerike leker, trygge voksne og spretne unger: Slik har Mai-Liss Evensen sin jobbhverdag i barnehagen vært i snart tretti år. På fritiden er hun mor og farmor – og har dermed mye erfaring med matpakker for barn.

 

– Det er viktig å si at jeg ikke er utdannet ernæringsfysiolog. Likevel, jeg vet jo noe om hva som fungerer og hvilke typer matpakker som gjerne blir spist opp, forklarer hun.

 

Det har blitt noen tusen samlinger rundt ungenes lunsjbord og mange fine stunder hvor praten går og maten spises. Mai-Liss har erfaring fra måltider med de minste og  hva som kan være lurt å ha i matboksen.

 

Hold det enkelt

 

Det er ett trekk som går igjen: Enkelhet. Mai-Liss mener matpakken ikke trenger å være så avansert, det holder i massevis at maten er sunn:

 

– For eksempel en brødskive med salat og godt pålegg, og maks et par ting ekstra, som druer og agurk. Har ungene med veldig mange småting ved siden av, spises gjerne det først, og så blir brødskiva kanskje liggende igjen, forklarer den pedagogiske lederen.

 

>> Les også: Derfor er grovt brød i matpakka best.

 

Å holde det enkelt er et av hennes viktigste matpakketips til barnehagebarna.

 

La barna være med å bestemme

 

Et tips for å få barna til å spise opp matpakken, er å la dem være med på å bestemme innholdet. Et annet stikkord er variasjon. 

 

matpakke i barnehagemiljø

En god matpakke for barnehagebarn med friske farger og god variasjon.

 

– Det er ikke så mye som skal til. Rundstykke en dag, en brødblings eller knekkebrød den neste. Grønnsaker en dag, frukt en annen. Medbestemmelse er viktig, og mange barn liker å vite hva de har i matpakken. Hvis foreldre gir rom for å velge mellom noen enkle, sunne alternativer er det en god idé, smiler Mai-Liss.

 

Oversikt og mestring

 

At ingrediensene i matboksen er enkle og oversiktlige, er viktig. Hun forklarer: 

 

– Mange matbokser kommer med en rekke små rom. Det åpner for mange muligheter, derfor er det lurt å tenke på hva man putter nedi, sier Mai-Liss.

 

Det er også viktig å tenke på innpakningen når man lager matpakke til barnehagebarn. 

 

– Mye mat kommer innpakket i kronglete emballasje. Da gjelder det at barna klarer å få av dette selv. Det er viktig for den gode mestringsfølelsen, påpeker hun. Mai-Liss legger til at mange unger gjerne ber om hjelp, mens det sitter litt lengre inne for andre.

 

Selve matboksen bør også være lett å åpne og lukke.

 

– Ungene er veldig opptatt av å klare selv, og noen matbokser kan være litt vanskelige å få opp. Det er lurt å teste den hjemme, tipser Mai-Liss.

 

Gi barna en god opplevelse

 

Å samles rundt lunsjbordet er for mange et høydepunkt. Hvor mye mat ungene har med seg, og hvor sultne de er, er høyst variabelt.

 

– Det er veldig individuelt, og enkelte dager spiser de mer enn andre. Men det er klart; det er ikke slik at ungene alltid spiser opp hele matpakken, beroliger Mai-Liss.

 

– Noen liker å sitte lenge med maten, andre er mye fortere ferdig, Da er det mulighet for at de barna som er ferdige får lov å gå fra bordet for å lese en bok for eksempel, slik at måltidet blir en fin opplevelse for alle, avslutter den pedagogiske lederen.

 

>> Les også: Lærerens beste tips for matpakker til skolebarn

Finn mer om samme tema: