Brød i matpakka er best!

Gode nyheter til alle matpakkesmørere: Grovt brød i matboksen er enkelt for deg og best for barna!
Skriv ut

Varm mat, sunn mat, god mat og lekker mat… Det er ikke måte på hvilke krav som stilles til matpakkesmørere nå til dags!

 

Flotte matbokser, kreative blogger og lekre oppskriftsbøker er med på å skape en forventning om spennende lunsjer, og det er lett å  bli revet med. 

Men må egentlig matpakken være stor, varm og lekker for å gjøre nytten? Nei, heldigvis ikke. Tvert i mot, det enkle kan ofte være det beste i matboksen. Som den gode, tradisjonelle brødskiva med pålegg. 

 

ernæringsfysiolog Tine Sundfør

Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør

En sikker vinner

Helsedirektoratet har mange god tips rettet mot småbarnsforeldre. Grovt brød er en sikker vinner, og da er det de brødene som er merket med hel eller trekvart grovhetsmerke på brødposen som gjelder. Finere brød bør brukes sjeldnere og til andre anledninger.

 

– Grovt brød i matboksen handler om å skape gode vaner man har glede av resten av livet. Fiber er godt for fordøyelsen, og bidrar på sikt til å forebygge både kreft og hjerte- og karsykdommer. Grovt brød bidrar også med vitamin B og jern. I det norske kostholdet er faktisk grove kornprodukter den viktigste jernkilden, forteller klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

 

Ifølge Opplysningskontoret for brød og korn sin årlige undersøkelse synes omtrent 9 av 10 at brød er en viktig del av barn og unges kosthold, og 7 av 10 synes barn og unge bør spise brød til lunsj. Med andre ord grovbrød bør være basisen i matpakka.

 

Sjekk ut 3 x ukemeny for matpakkesmørere

 

Gir gode skoledager

Sundfør er også opptatt av et annet viktig poeng ved de grove brødskivene i matpakka: de gir et jevnt blodsukker og metter lenge. Det er avgjørende når barna skal konsentrere seg på skolen. Barn er dessuten aktive, og trenger mye karbohydrater av den grunn.

 

– De vokser og er mye i aktivitet gjennom både lek og idrett, så behovet for karbohydrater er større enn hos de fleste voksne, sier hun.

 

 

Sundfør mener ikke brødmaten behøver å se ut som kunstverk. Det skal ikke mer til enn litt variasjon og en bevisst holdning til pålegg og tilbehør.

 

– Selv baker jeg en del, og da velger jeg ofte å lage grove rundstykker i stedet for brød. Det setter barna stor pris på, og kan være en måte å gi variasjon til matpakken. En annen liten vri er å veksle mellom enkle og doble brødskiver, og selvsagt kan pålegget varieres.

Skal barna ha knekkebrød med på skolen er det lurt å pakke pålegget for seg, slik at knekkebrødene ikke blir myke og udelikate, påpeker Sundfør.

 

Når det kommer til pålegg, anbefaler hun proteinrike typer som rent kjøttpålegg, ost, egg og fiskepålegg.

 

– Det er riktignok proteiner i korn også, men det trengs mer. Mager melk som drikke til gir en ernæringsmessig veldig god kombinasjon. Og skal jernet i korn tas best mulig opp i kroppen trengs det C-vitamin, som for eksempel paprika har mye av. Noen ringer paprika på gulosten er supert, legger hun til.

 

Mer frukt og grønt

En større nasjonal kostholdsundersøkelse, Ungkost 2015, viste at bare ett av tre barn hadde frukt og grønt i matpakka, så her trengs det et løft, mener Sundfør.

 

matpakke i små porsjonspakker

 

– Selv har jeg god erfaring med å legge for eksempel noen cherrytomater og druer i matboksen til barna, sier hun – og legger til at selv syltetøy kan være bra av og til om man velger syltetøy med lavt sukkerinnhold. Peanøttsmør er også et «kosepålegg» som ikke er så galt, fordi det inneholder lite sukker, og er rikt på sunne fettsyrer, E-vitamin og fiber.

 

Det er med andre ord ikke uten grunn at brød i matpakka har vært en sikker vinner i norske nister i generasjoner. For ikke bare er det sunt, det er jo også supergodt – og med mange variasjonsmuligheter.  God lunsj!

 

 

Sist oppdatert: 04.08.2017

Les eller skriv kommentarer