Vi bruker cookies (informasjonskapsler) på brodogkorn.no/ til analyseformål, tilpasning av innhold, annonser og for å videreutvikle våre tjenester.
Les mer
OPPLYSNINGSKONTORET FOR BRØD OG KORN
SØK
MENY

Mat til hjemmeeksamen og hjemmetentamen

Det blir en annerledes eksamens- og tentamensesong i år. Her er våre tips til mat som holder hodet klart gjennom hele perioden.
Skriv ut

Denne våren blir mange av prøvene gjennomført litt annerledes enn andre år. På grunn av stengte skoler og universiteter blir hjemmetentamen og -eksamen standarden for alle. Prøvene varer fra noen timer til flere uker.

 

Underveis er bra hjerneføde viktig. Kroppen trenger påfyll av energi, og hjernen presterer best når blodsukkeret holdes jevnt. Samtidig vil man ikke bruke dyrebare tentamens- eller eksamensminutter på å lage seg mat! Det må gå kjapt, det må være sunt – og det må være godt.

Student Amanda Saxhaug med mat til hjemmeeksamen

Amanda Saxhaug velger gjerne havregrøt som eksamensmat.

 

Med god planlegging kan du spise mat som gir mye energi uten å bruke unødvendig tid under årets hjemmeeksamener.

 

Planlegger måltidene på forhånd

 

Amanda Saxhaug er en av mange som har hjemmeeksamen i disse dager, og er opptatt av å spise skikkelig på eksamensdagene.

 

– Noe av det viktigste med maten jeg spiser under eksamen, er at den ikke tar lang tid å tilberede. I tillegg må den smake godt, sier Amanda, som går tredje året på sykepleiestudiet.

 

For å spare tid liker hun å planlegge måltidene på forhånd. Dette hjelper henne også med å få gode måltidsrutiner.

 

– Det er for øvrig viktig å huske å drikke nok. Selv pleier jeg å ha en stor flaske med vann stående på bordet, slik at jeg kan fylle opp glasset uten å måtte gå til vasken, sier hun.

 

Amanda forteller at hun pleier å kjøpe inn mat for en uke om gangen når hun har eksamen. Da slipper hun å bruke tid på å dra i butikken hver dag.

 

– Til frokost spiser jeg gjerne knekkebrød eller havregrøt. Begge deler er lette å lage, og med havregrøt kan du tilsette nøtter og bær så det smaker ekstra godt, sier hun.

 

Når det er tid for lunsj, velger hun ofte ristet brød, epler og cherrytomater.

 

Våre tips til mat for hjemmeeksamen

Formen på prøvene blir altså litt annerledes i år, men alt annet er likt. Gode forberedelser er fortsatt avgjørende for et godt resultat, og det samme er påfyll av næring underveis.

 

Siden du sikkert ikke vil bruke prøvetiden på å lage mat, er det derfor smart å forberede både måltider og snacks i god tid før du setter deg ned med tentamens- eller eksamensoppgaven din.

 

Mat til hjemmeeksamen på én dag 

Før hjemmeeksamen starter, forbereder du en skikkelig god lunsj som frister. Du fortjener noe som smaker godt og kan oppmuntre deg litt ekstra denne dagen.

 

Her er noen av våre favoritter: 

 

1. Brødskive med makrellrøre

 

makrell på brødskiva

Lag klar litt makrellrøre kvelden før, så går det raskt å smekke sammen en herlig, sunn og smakfull blings til lunsj. 

 

Eller hva med en deilig sandwich med grillet kylling, avocado og mango? Lag den klar på morgenen og legg den i kjøleskapet – så er den klar når du trenger litt påfyll.  

 

Andre sandwicher som gir noe å glede seg til er sandwich med nøkkelost, makrellsandwich og spicy toast

 

2. Grov panini

Grov panini med ost, kalkunpålegg, pesto og tomat

Varmmat er vanskelig å få til på skoleeksamen – men når det er hjemmeeksamen, kan du boltre deg! Denne grove paninien kan du smøre og gjøre klar på morgenen før eksamen starter – slik at du bare trenger å slenge den i stekepanna når du har lunsjpause. 

 

Andre ostesmørbrød-varianter er også gode. Tiden det tar mens ostesmørbrødet står i ovnen, kan du bruke til å jobbe med eksamen. Prøv for eksempel ostesmørbrød med sennep, det klassiske ostesmørbrødet eller toast med eple og kanel

 

3. Kjøleskapsgrøt

Kjøleskapsgrøt med banan og blåbær

Havregrøt er super mat til hjemmeeksamen. Denne kan du lage klar dagen før – slik at den bare kan tas ut av kjøleskapet når det er tid for mat.

 

Liker du best grøten varm, går det også an å varme den kjapt i mikroovnen eller i en kjele, før du tilsetter topping. Prøv for eksempel vår kjøleskapsgrøt med friske bær, kjøleskapsgrøt med banan og blåbær eller kjøleskapsgrøt med eple og tranebær.  

 

Mat til hjemmeeksamen over flere dager

 

Har du eksamen eller tentamen som varer flere dager, kan det være lurt å la matprepping bli en del av forberedelsene. Med gode saker i fryseren kan du enkelt finne frem lunsjen på morgenen. Da er den ferdigtint når du er klar for lunsj – eller en lettvinn middag. 

 

Her er noen gode forslag som egner seg godt til fryseren:

 

1. Pestosnurrer

Pestosnurrer i en kakeboks

Disse grove pestosnurrene er nydelige som formiddagsmat og gir god energi. Du kan også lage pizzasnurrer som du fyller med ost og hva du ellers har tilgjengelig i kjøleskapet. Fylte grove horn og grove pølsehorn er også mat som egner seg godt for nedfrysing til eksamensperioden.  

 

2. Piroger

Mat til hjemmeeksamen: Piroger med kål, gulrot og egg

Er du klar for noe som er hakket mer eksotisk, kan det anbefales å lage hjemmelagede piroger. Disse kan du fylle med nesten hva du vil, og fyllet ligger godt innpakket under deigen der det holder seg ferskt og godt. Prøv for eksempel våre piroger med kjøtt, løk og sopp, piroger med spinat og fetaost eller piroger med kål, gulrot og egg.  

 

3. Matmuffins

Mat til hjemmeeksamen: Tacomuffins, agurk og kiwi

Med noen gode matmuffins i fryseren har du mange deilige lunsjer klare. Prøv for eksempel disse tacomuffinsene, matmuffins med fetaost, cherrytomat og spinat eller matmuffins med skinke og brokkoli.  

 

Snacks til hjemmeeksamen

 

Noen ganger trenger man også litt ekstra motivasjon for å komme gjennom trøblete oppgaver. I stedet for å fylle på med mat som gir rask blodsukkerstigning, hva med å lage i stand noen godbiter som også er bra for kroppen?

Her har vi flere forslag, for eksempel raw-kuler med salt, herlige små munnfuller du lager på 1-2-3.  Du kan også lage havrekuler, som riktig nok inneholder litt sukker, men som likevel er et bedre valg enn sjokolade. 

 

Eller hva med noen cookies av den litt sunnere sorten? Vi kaller dem frokostkjeks – men de egner seg som motivasjon hele eksamensdagen. Sammen med en herlig smoothie kan de gi et du trenger av energi for å fullføre de siste avsnittene. 

 

Les også: 

>> Derfor bør du ha med brødskive på eksamen 

>> Gode blingser som gir energi

Les eller skriv kommentarer